Leerplandoelen

Doelgroep: 

  • 4e jaar - 2e graad - ASO 
Situering in het leerplan:
 
  • Licap - Brussel D/1999/0279/026 
Algemene doelstellingen:
 
  • 1  het gebruik van vakspecifieke termen, begrippen en concepten, nodig om zich van het verleden een beeld te vormen;
  • 2  de cumulatieve opbouw van een algemeen historisch referentiekader;
  • 3  inzicht in de tijds- en plaatsgebondenheid en socialiteit van het menselijk handelen;
  • 4  inzicht in evolutie en complexiteit van het maatschappelijk gebeuren, nl. continuïteit en discon­tinuïteit kunnen herkennen, samenhang en interactie tussen maatschappelijke domeinen onder­kennen en de evenementen op de toepasselijke conjuncturele en structurele langetermijnlijn kunnen plaatsen;
  • 5  inzicht in de verwevenheid van de lokale, regionale, nationale en algemene geschiedenis;
  • 6  omgang vanuit de historische methode met het gevarieerd historisch informatiemateriaal;
Leerplandoelstellingen:
 
  • 5  Leerlingen koppelen nieuwe inzichten aan reeds verworven inzichten, krijgen een duidelijk beeld van de weg die is afgelegd, ontwikkelen stilaan een wetenschappe­lijk historisch inzicht (E3).
  • 8  De leerlingen verdiepen, verfijnen en verruimen de vaardigheden van de eerste graad die verband houden met het formuleren en toepassen van elementaire as­pecten van de historische methode (heuristiek, kritiek en synthese) en met het ordenen van informatie in tijd, ruimte en maatschappelijk kader (E14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25*, 26*) - (E12, 13, 14, 15,16, 18, 19, 20*, 21*).
  • 9  De leerlingen plaatsen evenementen op een conjuncturele en/of structurele langeter­mijnlijn (E7).
  • 10  De leerlingen formuleren een beargumenteerde 'historische' redenering, dat betekent het selecteren en ordenen van historische gegevens met het oog op analyse, toetsing van een hypothese, het leggen van zinvolle verbanden, het formuleren van conclusie of waardeoordeel (E17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24).
  • 11  De leerlingen onderscheiden oorzaak en gevolg, continuïteit en discontinuïteit, feit en fictie, gewilde en ongewilde gevolgen, gelijktijdigheid en ongelijktijdigheid (E7).
  • 12  De leerlingen kunnen historische gebeurtenissen en ontwikkelingen op het heden betrekken ('actualiseren') (E13).
  • 13  De leerlingen kunnen het maatschappelijk gedrag uit het verleden interpreteren vanuit de toenmalige, historische context; de leerlingen kunnen minimaal voorbeelden geven van norm­conformerend en normafwijkend gedrag (E12).
  • 14  De leerlingen kunnen aantonen dat mensen in andere tijden keuzen moesten maken zonder de gevolgen ervan te kennen, met andere woorden aantonen dat de beleefde tijd (van de tijdge­noot) verschilt van de 'geconstrueerde' tijd (van de historicus).
  • 17  De leerlingen zijn nauwkeurig bij het verzamelen, ordenen, analyseren en interpreteren van in­formatie over de historische en actuele werkelijkheid.
  • 18  De leerlingen geven blijk van een kritische houding bij het gebruik van informatie over de historische en actuele werkelijkheid (E26) (E21*).
  • 21  De leerlingen tonen belangstelling voor de overblijfselen uit het verleden en voor de actuele samenleving.
  • 25  De leerlingen hebben een open geesteshouding ten aanzien van de historische en actuele werkelijkheid (E26*, 29*, 30*) (E21*, 24*, 25*).

Bibliografie

  • (sd). Opgehaald van Awesome America: https://awesomeamerica.com/usa/
  • De Wever, F., e.a. (2007). Historia 4. Kapellen: Uitgeverij Pelckmans.
  • July 4th. (2014). Opgehaald van History: https://www.history.com/topics/holidays/july-4th/interactives/4th-of-july-by-the-numbers
  • Ondertekening van de Vrede van Parijs (1783). (sd). Opgehaald van Vandaag in de Geschiedenis: https://vandaagindegeschiedenis.nl/3-september/
  • Serlet, K., e.a. (2012). Pionier 4, Leerwerkboek. Berchem: Uitgeverij De Boeck.
  • Slag bij Yorktown - The World turned upside down. (sd). Opgehaald van Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=4SP8MO7V4Z8
  • The Boston Tea Party: het startsein voor de Amerikaanse revolutie. (sd). Opgehaald van Filatelie: https://www.filatelieonline.com/philatelist/boston.htm
  • The Patriot - De slag bij Camden. (sd). Opgehaald van Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=S6NKdisrwDs
  • The Patriot - Het overleg. (sd). Opgehaald van Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=RMRWQfyctmU